hannavi.blogg.se

Juristfeminist.

Det där med kvinnor i topp.

Publicerad 2015-05-06 21:39:09 i Allmänt,

Var på en grym föreläsning igår med Tove Lindgren och Maria Ingelsson. Femjur (feministiska juriststudenter, bästa organisationen!) hade bjudit in dom för att prata om jämställdhet i byråvärlden. Kom ju en rapport från AllBright för inte så länge sedan (som visserligen blivit kritiserad p g a något dåligt underlag och redovisning men som ändå är otroligt viktig) med uppgifter om hur usla siffrorna gällande kvinnor i toppen är. Detta trots den msjoritet tjejer som går och under en relativt lång period har gått ut juristprogrammet med höga ambitioner och betyg. 
 
Tove och Maria pratade mycket om kulturen på arbretsplatsen och vad en kan tänka på när en väljer arbetsplats. Båda gav tipset att vara ärliga på arbetsintervju och ställa frågor som kanske verkar lite kaxiga: "jag tycker att det är viktigt att kunna kombinera jobb och fritid, hur gör ni för att hjälpa mig med det?" "Ser att en av åtta delägare hos er är män, hur ser ni på det?". Tog verkligen åt mig av det dom sa gällande det eftersom det är något jag själv funderat mycket på och faktiskt börjat testa. Responsen brukar inte vara att en är nån snobbig typ som inte vet sin plats, utan snarare tvärtom, att en ser sitt eget värde och är en person med tankar och åsikter vilket är attraktivt. Det blir också lättare att senare på jobbet kunna hänvisa tillbaka till sin arbetsintervju om saker inte motsvarar förväntningarna. Jag tänker mig också att den ärligheten sätter ljus på att anställda faktiskt tycker att det är en viktig fråga med antalet kvinnor i toppositioner. Och ju mer tydlighet gällande detta, desto snabbare förändrar vi. Ingenting sker om vi sopar det under mattan tyvärr. 
 
Bra ämnen och diskussioner, men det jag främst gillade var ärligheten, eftertänksamheten och avsaknaden av floskler och moraliserande. Det kändes verkligt på nåt sätt! 
 
Tove Lindgren jobbar med affärsjuridik på Westermark Anjou och har tillsammans med Mårten Schultz juridikpodden som ni kan lyssna på här. Roligt och intressant både för jurister och ickejurister och Tove är duktig på att se saker ur ett jämställdhetsperspektiv och inspirerar åtminstone mig otroligt mycket! 
 
Maria Ingelsson har bland annat varit delägare på Lindahl där hon (förutom att vara en grym advokat) sitter i en jämställdhetsgrupp och driver frågan om fler kvinnor till toppen på plats. 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela